XXV. krajská konference EVVO – Role EVVO v nových RVP

XXV. krajská konference EVVO – Role EVVO v nových RVP2025-10-20T09:02:53+02:00

Podblanické ekocentrum ČSOP pořádá každoročně Středočeskou konferenci k environmentální výchově pro pedagogy všech typů škol. Konference je zaměřena na otázky environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na školách a školských zařízeních ve Středočeském kraji.

XXV. Středočeská konference k environmentální výchově proběhne 13. listopadu 2025 ve vlašimské paraZOO.

Téma nadcházejícího ročníku bude zaměřeno na postavení EVVO v kontextu s novými RVP. (Vytrácí se EVVO z výuky, nebo se naopak stává její nedílnou součástí napříč předměty?) Jak efektivně skloubit vysoké nároky na rozvoj kompetencí a měkkých dovedností a zároveň najít dostatek prostoru v klesajících časových dotacich jednotlivých předmětů? Je čas na rezignaci, nebo inspiraci?

Součástí konference jsou dílny pro pedagogy, které mají omezenou kapacitu, proto si včas rezervujte termín.

Děkujeme za váš zájem a těšíme se na Vás!

Další informace na:

731 662 549, případně pište na evvo@csop.cz

Program konference

9.00 – slavnostní zahájení
9.10 – prezentace novinek EVVO v regionu
– Český svaz ochránců přírody Vlašim (Tomáš Potfaj)
– Jakub Vaněk (Ekocentrum Huslík)
– Kateřina Čiháková (Muzeum Říčany)
– Vzdělávací centrum Tereza (Jan Smrčka)
– Jarmila Klaudysová (ZŠ Vorlina / Skill Builders)
– Jana Burdová (ZŠ a MŠ Lounovice)

10.00 – přestávka
10.30 – *1. blok dílen
12.00 – přestávka na oběd
13.00 – *2. blok dílen
14.15 – přestávka
14.45 – *3. blok dílen
16.00 – zakončení konference

Pozvánka na konferenci ke stažení

Dílny

Začínáme s žákovskými projekty pro udržitelnost (Kateřina Čiháková – Muzeum Říčany)

Školy tradičně pracují na školních projektech, která se odvíjí od různých výročí, Dnů Země nebo klasických témat školní environmentální výchovy (voda, odpad).

V dílně si ukážeme příklady, jak posunout projekty směrem k vyšší participaci žáků, kdy se oni sami podílí na rozhodování o tématu a formě, plánují, realizují je i vyhodnocují.

V loňském školním roce jsme spolupracovali s 8 školami v regionu a hodnotili s učiteli přínos pro žáky i pro ně samotné. Na dílně si vyzkoušíme postupy pro výběr tématu a facilitovanou diskuzi.

Program je vhodný pro 1. stupeň ZŠ

Hrou k odolnosti: Dobrodružná MISE pro vaši třídu (Jan Smrčka – vzdělávací centrum Tereza)

Přijďte si vyzkoušet, jak může hra proměnit výuku v dobrodružství. Čeká vás interaktivní workshop plný inspirace i aktivit, které snadno využijete přímo ve své třídě. Seznámíte se s MISÍ K9 – etapovou hrou, jež učitelům nabízí zábavný a smysluplný způsob, jak u dětí rozvíjet spolupráci, zodpovědnost a především odolnost vůči výzvám spojeným s klimatickou změnou.

Workshop je určen především učitelům 1. a 2. stupně ZŠ, inspiraci si ale odnesou i pedagogové ze středních škol.

Badatelská výuka jako nástroj pro naplňování RVP (Vendula Jansová – vzdělávací centrum Tereza)

Badatelsky orientované učení představuje efektivní přístup ke vzdělávání, který klade důraz na aktivní zapojení žáků do procesu poznávání. Umožňuje rozvoj klíčových kompetencí, jako je kritické myšlení, schopnost řešit komplexní problémy, týmová spolupráce, kreativita a odpovědnost za vlastní učení, které jsou nezávislé na konkrétním obsahu výuky. Tento přístup podporuje hlubší porozumění tématům a zvyšuje motivaci k učení, což je zásadní pro dosažení cílů udržitelného rozvoje.

Vhodné pro učitele ZŠ

Terénní školní projekty jako zdroj průřezových témat (Tomáš Potfaj – ČSOP Vlašim)

Terénní programy nemusí probíhat jen formou exkurze. Venkovní prostředí umožňuje i z krátkého programu vytěžit mnoho výstupů. Budeme se věnovat tomu, jak zacílit program potřebám konkrétního kolektivu v místě, kde se protínají možnosti lokality s potřebami školy, a v neposlední řadě i studentů.

Doporučujeme pedagogům 2. stupně ZŠ a středních škol

Skill builders – vzdělávací plán pro rozvoj měkkých dovedností (Jarmila Klaudysová – Schola Empirica)

Lze při výuce rozvíjet měkké dovednosti? Kde na to brát čas? Představím Vám metodiku Skills Builder, která rozvíjí měkké dovednosti možná trochu jinak než jste doposud byli zvyklí.

Průřezový program je vhodný pro všechny stupně škol 

Principy center aktivit (Jana Burdová – ZŠ a MŠ Louňovice pod Blaníkem)

Cílem dílny je na dvou projektech ukázat, jak lze během jediné jarní vycházky do okolí školy rozvíjet klíčové kompetence dětí skrze čtyři centra aktivit a smyslové prožitky v přírodě. Lektorská dílna ukáže, jak místně zakotvené téma sdružuje oborové cíle, formativní hodnocení i badatelské principy EVVO. Účastníci obdrží metodické listy, tipy na pomůcky a inspiraci pro tvorbu podobných projektů v jiných regionech.

Program je vhodný pro 1-3. ročník ZŠ

Komplexní iniciativa Zachraň karase!

Program je vhodný pro ZŠ a SŠ

EVVO a změny v RVP – co nás trápí? – OPEN SPACE (moderuje Jakub Vaněk – Ekocentrum Huslík)

Lektoři

Kateřina Čiháková – Muzeum Říčany

Působí jako lektorka a metodička v Muzeu Říčany a věnuje se přípravě budoucích učitelů přírodopisu na PřF UK Praha. Zaměřuje se na venkovní a badatelskou výuku, místně zakotvené učení a klimatické vzdělávání.

Jan Smrčka – vzdělávací centrum Tereza

Ředitel pro rozvoj a strategii vzdělávacího centra TEREZA, ambasador Evropského klimatického paktu a speaker který si rád hraje, vzdělává a posunuje lidi i projekty kolem sebe k udržitelnější budoucnosti.

Vendula Jansová – vzdělávací centrum Tereza

Podporuje pedagogy na cestě zavádění badatelství do výuky již více než 8 let. V týmu programu Badatelé spoluvytváří metodické materiály a lektoruje semináře pro pedagogy a další vzdělavatele. Ve vzdělávacím centru TEREZA také koordinuje mezinárodní program GLOBE, kde žáci bádají o přírodě napříč celým světem.

Jarmila Klaudysová – Schola Empirica

Má zkušenosti z pedagogické praxe jak na prvním tak na druhém stupni základní školy ZŠ Vorlina Vlašim. Je metodička vzdělávání programu Skills Builder a podporuje školy při zavádění metodiky pro cílený rozvoj měkkých dovedností. Klade důraz na formativní hodnocení, smysluplnost učení, otevřenou respektující komunikaci.

Jana Burdová – ZŠ a MŠ Louňovice pod Blaníkem

zástupkyně ředitelky ZŠ a MŠ Louňovice pod Blaníkem, koordinátorka EVVO, mentorka nadání a členka AFREŠ

Pedagožka a školní manažerka s více než 19 letou praxí, od roku 2017 garantuje environmentální výchovu a projekty udržitelnosti na škole i v místní komunitě. Absolventka 250hodinového specializačního studia v EVVO a programu Ředitel manažer (NPI ČR), lektorsky se podílí na konferencích AFREŠ i Metodického centra Začít spolu. V praxi propojuje inkluzivní vzdělávání, práci s nadáním a environmentální projekty. Zavádí týmovou supervizi, koučink, strategické plánování a inovativní didaktické metody a projekty.

Na konferenci představí zkušenosti s komunitním plánováním a efektivními nástroji PR pro popularizaci EVVO aktivit.

Tomáš Potfaj – Český svaz ochránců přírody Vlašim

Zážitkový pedagog, lektor a vedoucí Podblanického ekocentra ČSOP Vlašim. Věnuje se metodice terénních a pobytových programů. Rozvíjí také formu patronátní péče o přírodní lokality.

Tato konference probíhá pod záštitou Středočeského kraje. Partnerem konference je Ministerstvo Životního prostředí a síť středisek ekologické výchovy Pavučina.

logo

Předchozí ročníky konference

2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 4/2021, 11/2021, 2022, 2023, 2024

Přejít nahoru